In Memory....

Lilypie Angel and Memorial tickers

Followers

14 October, 2008

Sunday...12hb

Sunday....

Seawal 6.30am aku & my mum dah bersiap-siap tuk ke Pasar Seremban....Jalan mmg lengang gile sbb masih awal pagi kan...Sampai je kat pasar tuh, ya ampun....punyalah ramai org...Parking dah mmg penuh...Yg aku hangin tuh, ada plak para peniaga ni siap berniaga kat tempat parking...Lagilah menyesakkan keadaan...Pastu sesuka hati menyusun barang2 jualan kat kat atas jalan....Eiiiii geram betul aku dibuatnya. Akhirnya aku parking kat belakang bangunan Affin Bank...Nasib baik lah tapi jauh sikit jer lah..


Hari ni mak aku nk masak Mee Kari...so kenelah cari semua barang2 nk masak mee kari



Bahan-bahannya :
  1. Mee kuning ~ 10 kilo
  2. Ayam ~ 1 ekor
  3. Udang ~ 1/2 kilo
  4. Tauhu lampong ~ 1 paket besar
  5. Fish cake ~ 5 paket
  6. Fish ball ~ 5 paket
  7. Tauge ~ RM3.00
  8. Daun bawang & daun sup
  9. Cili boh ~ 1 paket besar
  10. Serbuk kari ~ 1 paket besar
  11. Kelapa ~ 3 biji
  12. Sawi ~ 2 ikat besar
  13. Cili besar ~ 20 biji


Bukan main banyak barang2nya nk kena beli...Korang nk tahu sampai 2 kali aku menghantar brg2 ke kereta...Kesian tgk mak aku nk angkat brg2 tuh....Pas da settle semuanya kami balik ke rumah. Sampai umah kami breakfast...Hari ni cuma beli jer sarapan sebab mak aku x sempat nk masak...Aku belikan :


  • 2 bungkus LONTONG
  • 2 bungkus NASI LEMAK DAUN PISANG
  • 2 jenis kuih : KUIH KERIA & KARIPAP

Pas breakfast aku pun start mengemas.....Tgh syok mengemas tetiba my mum berlari ke arah aku tuk inform yg dalam reban ayamnya ada ULAR SAWA....aku terkejutlah....Aku pun mcm org x pernah tgk terus berlari ke belakang umah mak aku tuk tgk ular tersebut....Rupa-rupanya ular tu dah telan 3 ekor ayam gajah mak aku. So dia dah kekenyangan. Nasib baiklah kalau dia tgh kelaparan mak aku plak jadi mangsa nanti.....So, tanpa lengah ayah terus suruh aku call BOMBA....sbb kami x berapa nk berani nk tangkap ular tu....




Ayam gajah dah ditransferkan ke bawah reban sbb ular sawa tuh duk dlm reban...tgh melepak kekenyangan....





Beberapa minit kemudian, BOMBA sampai. Lagi sekali aku terkejut sbbnya.............................




Punyalah BAGAK kereta bomba tuh....Ingat ular sawa tu sebesar kete BOMBA tu ke....Bukan main besar kereta bomba yg datang...Jiran2 aku siap keluar umah lagi...X pasal2 umah aku jadi TUMPUAN....hish hish hish....




Then 'abg2' BOMBA siap tanya...besar mane ular tu dik????....aku senyum jer sbb malas nk bagitahu....Then dieorang terus ke reban ayam belakang umah aku tuk tangkap ular sawa tu....Pastu aku dgr dieorang gelak kuat..Mgkin lucu kot sbb ularnya x lah besar sgt....aku pun mula lah menyibuk-yibuk nk g tgk 'abg2' BOMBA tuh tangkap ular tu.




Aku x sempat snap gmbr ular tu cuma sempat amik gmbr ular tu da masuk guni...So tu jer lah gmbrnya....'abg2' BOMBA tgk mengikat guni tersebut.



Masa last touch up mengikat guni tu ....begitu GIGIH 'abg2' BOMBA ni membuat keje kan....Ayah aku ckp ular tu akan dilepaskan di hutan Ulu Bendul, Kuala Pilah....




Pas semuanya dah settle, aku sambung mengemas umah sbb petang ni ada 'OPEN HOUSE'...So, dah abis mengemas aku bantu mak aku masak kat dapur....Lunch cuma makan sambal tumis petai, ikan & ayam goreng & sup labu air....Mmg berselera sbb makan ramai2 kan....


Lepas lunch my mum sambung masak MEE KARI plak....bukan ape, sbb lepas zohor nti keluarga P akan datang 'BERAYA' ke rumah ku....kononnya lah. Hihhihihihihihihi



Mee kari dah siap dimasak, skrg masa menunggu keluarga P sampai...janji lepas zohor dlm pukul 3 mcm tuh, last2 mereka sampai hampir pukul 5 umah aku...aku tension jugak sbb makcik2 aku dah mula merungut-rungut. X kan lah aku nk meroyan suh P & family dia dtg secepat yg mungkin....gilo ape?....Mereka yg sampai adalah dalam 3 buah kereta...Masa tu hujan lebat. Mak ayah aku serta adik2 aku sambut mereka...Aku plak disuruh memerap dalam bilik...sehingga lah ayah aku panggil...kesian betul. Dah mmg tradisi kot...manalah aku tahu.



Pas mereka dah duduk, bermulalah proses 'MERISIK'.....hihihihihhihihi. Tulah tujuan utama keluarga P dtg sebenarnya. aku plak bukan main gementar dlm bilik...mcm lah nk bernikah.hihihihhihi....makcik2 aku ckp tu semua biaselah...ikut peringkat...time merisik gementar dia mcm ni, time bertunang mcm ni & masa bernikah lagilah gementarnya....Aku buat mcm biase jer lah...Malas nk ikutkan sgt...Lagipun hanya merisik jer. Lebih kurang dlm 1/2 berbincang barulah selesai & mereka menjamu selera dulu then baru lah bersurai....Sebelum makan Mak P menyerahkan 'cincin risik' pada ayah aku. Then di berikan kepada my mum tuk diserahkan pada aku....masa aku terima cincin tu mmg lah 'HAPPY' gile.....





Inilah 'CINCIN RISIK' pemberian P pada aku....So 12hb Oktober 2008 lepas adalah tarikh merisik....Kami akan adakan majlis pertunangan & akad nikah pada 21hb March 2008 or 28hb March 2008 (tarikh bergantung pada cuti sekolah...tertakluk pada perubahan)...Insyallah. Ape2 hal aku akan inform k jika ada pertukaran.




Itu adalah proses pertama dalam adat2 meminang...So aku & P dah melepasi proses pertama...Tinggal lagi 3 proses utk kami lalui sebelum melangkah ke alam rumahtangga.....



Itulah ceritanya...hihihihihihhi...Bukanlah special sgt pun. Biase2 jer tu.....


Hurmmmmm hari ni P nk belanja makan....Yahhoooooo bestnya. Sebabnya semalam P dah buat aku merajuk....hihiiiihi..mengade-ngade sebenarnya. Ala nk manja2 jer. Aku ni bukanlah gedik x tentu pasal...P x suka sgt. That's why lah dia pilih aku...Dia ckp aku x gedik....hihiihihi...apelah P ni, mcm2 lah....aku senyum jer bila P ckp mcm tu.


K la....aku sungguh SERONOK.....x sabar nk menunggu bulan Mac 2009. Huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhu