In Memory....

Lilypie Angel and Memorial tickers

Followers

27 August, 2008

Kenangan zaman Kanak-kanak

Tetibe aku teringat zaman kanak-kanak aku...
Aku dilahirkan di Bahau, N9 pada 1981...
Dibesarkan di johor sehingga berumur 5 tahun. Then ikut ayahku ke Terengganu.
Ayah aku BOMBA AIRPORT...so, setiap kali naik pangkat mesti die akan ditranferskan ke AIRPORT lain...


So, tinggal di Terengganu sehingga berumur 16 tahun...
Lama kan. Bayangkan lah sampai aku pandai ckp dialek terengganu tau...
So, pindah ke sini tahun 1997. Aku amik SPM di Nilai...


Masa kecik2 aku ni lasak gile tau...
Then aku PELAT...bile bckp selalu pakcik2 aku ajukkan...
So, aku ni jenis x takut org. ikut jer. tu pun kalau seseorang tu umpan COKLAT or EPAL.
Masa tu umur 3 tahun....
Bawah ni gmbr masa umur 3 tahun...



Aku ni cubby sejak kecil...Dulu aku ni gelap gak lah sbb lasak kan.
Pastu mase zaman sekolah rendah mmg aktif bersukan sampai lah umur 16 tahun.
Aku aktif dlm sukan bola tampar, hoki, badminton & bola baling...
Mak aku siap bising2 sbb kulit aku makin gelap...
Bile start keje aku aktif dlm badminton & bola tampar.


Gmbr atas tu aku mmg tgh lasak...Mase ni mak & ayah aku kurus sgt2 sbb melayan karenah aku & my 2nd sister. Dua dua pun lasak...


Zaman kanak-kanak mmg menyeronokkan...mcm2 semua aku buat.
Yg paling best bile time musim tengkujuh....
Masa di Terengganu lah...musim hujan confirm akan banjir...Dulu kawasan lapangan terbang di Terengganu tu mmg berdekatan ngn paya. So bile ujan lebat confirm banjir...
Nasib baiklah umah kayu (ataupun umah kg) kan...
So tinggilah sikit kan... xder la tenggelam pun.


So, bile ujan dah reda, aku & adik aku bersiap-sedia nk tangkap ikan...
Best gile...mmglah dah duduk dekat ngn kwasan paya kan....
Kalau time menimba ikan...lagi seronok...
Ayah aku dulu mmg kaki pancing & suke sgt ngn ikan2 darat ni.
Bile time menimba ikan ni...pergghhhhhh mmg best.
Sampai 1 bdn bau air paya....mase tu mane tahu erti geli or busuk ni....
Seronok jer ingat...janji dapat ikan besar2.


Then umah aku dulu, mmg dekat ngn pantai...So, bile petang jer confirm g mandi.
Sambil mandi aku suke cari 'REMIS'....ala mcm LALA rupenya...
Sedap dimakan kalau dimasak lemak....
Ayah aku plak akan memancinglah...lagi lah kalau musim ikan gelama...
Ikan gelama sedap kalau buat ikan masin.
Dulu mak aku rajin buat ikan masin gelama...
Hurmmmmmmm skrg nk g pantai pun jauh...paling dekat kat PD or MORIB...
Bosanlah...pantai dia x sama ngn belah pantai timur...


Then, ayah selalu bwk kami g mandi air terjun di SEKAYU, HULU TERENGGANU...
Best gile mase tuh....kalau pegi time musim buah-buahan lagi best...
Pastu ayah siap sewa chalet for our family...
Pastu g mancing kat KENYIR plak...naik bot.
Duk dlm bot selama 3 hari...So, hasilnya mmg dasat...
Ayah aku mancing confirm akan dpt ikan TOMANlah, TAPAHlah, ikan putih la, ikan lampam la...byk gile...aku ni geli ngn ikan TOMAN...
tatau lah nape...mak aku plak geli tiap kali nk siang ikan toman ni...
Pernah ayah aku mancing dapat toman seberat 12kg...
Besar gile....mak aku siap hantar kedai suh siangkan ikan tu....


hurmmmmm sebenarnya terlalu byk kenangan semasa zaman kanak2 ni.
Korang pasti ada kenangan mase zaman kanak2 ni kan???


Bile aku teringat balik, kan best kalau kite dpt menempuhi alam kanak2 kembali....
huhuhhuhuhuhuhhuhuuh......