In Memory....

Lilypie Angel and Memorial tickers

Followers

03 September, 2008

Sambungan 'post' cuti panjang...

Sunday (31/08/08)


Seawal 6.30 am aku dah bangun... Perut aku memulas-mulas ni....Aduhhhh geram betul aku.
Pepagi dah buat hal.. Jap lg nk hantar my parents g pasat tani....
Last2 aku xjadi pegi...perut meragam plak...
So my parents jer yg pegi pasar...naik moto jer..

Aku duk umah mengemas lah...sambil tuh cuci kain. Ala ada mesin basuh.
Ape susah. Campak jer dlm mesin basuh tuh...
Pastu set lah timing die pastu biarkan die buat keje die dlm 1/2 hour mcm tuh...
Nti dah siap berbunyilah alarm die....
Senang kan zaman skrg nk compare ngn zaman dulu2....



Breakfast x yah buat sbb mak aku da masak siap2 sebelum die g pasar tani....
Sukenya....Ala buat mee goreng + nugget goreng jer...
Mmg menyelerakan betul...Aku biaselah kalau balik kg ni...
Nafsu makan menjadi-jadi...masakan mak la katakan.....


Dlm 1 jam mak ayah balik dr pasar...Beli lauk tuk di masak tuk makan tengahari.
Ada petai, ikan kembung, bunga kantan & rempah2 nk masak rendang...


Then kami breakfast berempat jer...Sbb adik2 aku yg lain x balik lg...Maybe tengahari sampai lah tuh....Angah lah yg sibuk suh mak aku masak rendang...tetibe mengidam ' mummy to be ' tu...


Da breakfast, aku g ampai baju yg da siap dicuci...
x derlah byk sgt sbb duk berempat jer....Aku mmg suke cuci baju, ampai baju, angkat baju, lipat baju & gosok baju....suke sgt...tatau lah nape...



Tgh ampai baju tuh, sebenarnya da nk abis da, mak aku panggil suh tangkap ayam tuk disembelih..



TANGKAP AYAM????......glurpppppp


Mcm mane ni? Aku bukan biase nk kejar2 ayam2 ni.
Selalunya beli yg da siap sembelih je...senang...
Tapi mak ayah aku mmg bela ayam pun...gemuks-gemuks tau ayam mereka...
Kami panggil AYAM MONTEL...sbb mmg ayam tu montel sgt2.
Kuat makan plak tuh...Baru umur 5 bulan tapi berat da cecah 2 1/2 kilo...
X berat ke tuh...Mase aku pegang ayam tuh, ya rabbi mmg berat siot...aku lupe nk amik gambar plak....x per2 nti aku amik k.


Dah selesai keje penyembelihan ayam, aku g panaskan air plak...
Aku nk celur ayam tu lah.
Mane boleh terus cabut bulu ayam tuh...bile da celur baru senang nk cabut bulu ayam tuh...

So, keje2 cabut bulu ayam dah selesai...aku buat sorang2 jer..
Adik bongsu tolong separuh jalan jer...
Tension aku dibuatnya...


Pastu mak aku punye turn plak....Potong ayam tuh....
Mak nk masak rendang ayam. Byk tuh....3 ekor tau...
Mane x byk sbb mak aku suke sedekah kat org....itulah mak aku...
Seorang yg amat2 PEMURAH....syg mak.


Aku cume tolong masak tuk kami makan tengahari...Mak aku plak masak rendang ayam die tu.
Our lunch Sambal tumis petai + ikan bilis, ikan kembong campur bunga kantan masak lemak cili padi & hati goreng kunyit...yummmyyyyyyyy....



Ahad aku mmg x g mane2...duduk umah sampai malam. Sbbnya malas nk kuar...Lagipun esok nk berpuasa kan. Sambil tgk TV sambil mengunyah....ishhhhh mengunyah jer...Ala makan jajan jer....bukan selalu nk buat mcm tuh....time balik kg jer...huhhuhuhuhuhu....



Malamnya barula plumber yg nk pasang penapis air tuh dtg....dlm pukul 8.00 mlm die sampai & terus buat keje2 pemasangan penapis air tuh....
Aku tgk jer lah sbb nk tolong mmg x leh sbb aku x pandai...
Nti lain plak jadinya....
So, bwh ni antara gmbr2nya....huuhhuhuhuuuuu...






This guys tengah gigih memasang sistem penapisan Rx Membrane di umah aku....Keje2 pemasangan tu makan masa hampir 2 jam...lama kan.Aku plak naik muak tggu tgk die buat keje...



Sesi penerangan bagaimana nk gune sistem penapisan ni...aku plak jadi paparazi jer lah. So, ayah aku yg baju putih tuh....tgh gigih mendengar penerangan dari that guy tuh....



Taaaaa daaarrrrrrrrr da siap dipasang pun...Inilah die sistem penapisan Rx Membrane tuh....tgklah peyambungan die tuh...byk benar valve (yg merah2 tuh lah) die...ish ish ish....confius2 lah....





Jam 10.35 malam barulah keje2 pemasangan selesai....So kene tggu 2 ke 3 jam dulu bagi gam2 yg kat peyambung paip tu kering...lepas barulah buat proses 'DRAIN' air yg ditapis tuh...ala nk buang sisa2 / bhn2 kimia kat sistem tuh...so kenelah buat dlm 1/2 hour jgk....membazirlah air tuh kan....



Then aku masuk tido jam 11.30 mlm...mata x leh bukak lg dah....
Sebelum tido aku mcm biaselah menunggu special wishes fro P....
huhuhuhuhhuhuhuhu....



Esok umat islam seluruh dunia akan menjalani ibadah berpuasa.....
So, uku ucapkan SELAMAT BERPUASA k....



Jgn lupe bangun sahur yer.....aku x sabar nk sahur sbb nk makan rendang ayam & pajeri nenas yg mak aku masak....bestnyer................



Abis cerita hari ahad.....


nti sambung plak cite hari isnin & selasa k....


bye bye...muahhhhh